Business Internaţional

Carrefour plateste bine managerii care cumpara ieftin

17.03.2006, 00:00 30

Carrefour pune la punct o strategie agresiva de stabilire a preturilor prin care sa atraga cat mai multi clienti.

Carrefour, al doilea retalier din lume dupa valoarea vanzarilor, se afla in momentul de fata in plin proces de extindere. Conducerea grupului francez a declarat ca este planificata deschiderea a 100 noi hypermarketuri anual pana in 2008. Jose Luis Duran, noul director executiv al Carrefour, anunta in momentul numirii sale in functie ca va face tot posibilul pentru a aplica o politica a preturilor care sa nu fie devansata de niciunul dintre rivalii de pe piata, scrie Financial Times.

"Stabilirea preturilor nu este negociabila. Daca unul dintre managerii magazinelor are vreo indoiala in aceasta privinta, ar trebui sa ia in considerare faptul ca cea mai mare parte a primelor pe care le ia este legata de competitivitatea preturilor", declara Duran. Anul 2005 a reprezentat un adevarat succes pentru Carrefour. Politicile de reducere a preturilor si de mentinere la un anumit nivel au generat o crestere cu 0,6% a cotei de piata. O crestere constanta pe tot parcursul anului a acestei cote nu mai avusese loc din 2000.

In 2005, vanzarile companiei franceze au crescut cu 2,5%, atingand o valoare de 74,5 mld. de euro. Profitul net al grupului a scazut cu 16 procente, ajungand la 1,4 mld. de euro. Aceasta scadere a fost cauzata de declinul lanturilor din Spania si Brazilia.

Au existat insa si anumite dezavantaje, pe care Jose Luis Duran le considera a fi inerente. Astfel, pe piata din Franta profitul operational a scazut cu 16 procente. "Este un pret pe care stiam ca va trebui sa-l platim", a spus noul sef Carrefour.

Prima etapa a planului lui Duran de a accelera ritmul de dezvoltare a Carrefour s-a incheiat in urma unui an in care au avut loc o serie de restructurari. In momentul de fata, noua conducere intentioneaza sa atraga noi investitori.

Duran a ocupat initial functia de director financiar, la conducerea Carrefour aflandu-se atunci Daniel Bernard. Dupa ce peste un deceniu coordonase expansiunea lantului de supermarketuri, in luna februarie a anului 2005, locul sau a fost luat de Luc Vandevelde, fostul sef al firmei Marks and Spencer. Jose Luis Duran a fost numit in functia de director executiv, iar echipa nou-formata avea sarcina de a rezolva problemele cu care se confrunta compania in acea perioada, cea mai stringenta dintre ele fiind reprezentata de scaderea valorii actiunilor.

De asemenea, a fost numit un consiliu director din care faceau parte: Jose Luis Duran, Jacques Beauchet (directorul departamentului de Resurse Umane), Javier Campo (directorul lantului de magazine de "hard discount" Dia), Jose Maria Folache (seful diviziei europene, excluzand Franta) si Guy Yraeta (seful diviziei franceze de hypermarketuri). "In acest grup deciziile se vor lua intr-un mod mult mai direct si mai colegial", spune Duran.

In primul an la conducerea Carrefour, principalele doua puncte de pe agenda noii conduceri se refereau la reechilibrarea pe piata franceza si concentrarea investitiilor in zonele care detineau cel mai promitator potential.

Pentru a recastiga suprematia pe piata franceza, conducerea a considerat ca este necesar sa adopte o noua politica de stabilire a preturilor. O asemenea masura era necesara, in conditiile in care cumparatorii francezi alegeau retailerii germani Aldi si Lidl in defavoarea Carrefour. Firma franceza a trebuit sa gaseasca o metoda de a se conforma tendintei cumparatorilor de a se cheltui cat mai putin pe bunurile cotidiene, pentru a economisi pentru achizitiile mai mari. "Foarte putini oameni se asteptau ca aceasta politica de reducere a preturilor sa se mentina atat de mult timp", explica Duran. "In momentul de fata, preturile Carrefour nu au rival si se pare ca situatia nu se va schimba prea curand", a mai afirmat acesta.

Cresterea cotei de piata a avut un efect catalizator asupra moralului staff-ului, iar la nivel intern s-a imbunatatit si relatia cu distribuitorii. "In conditiile de fata, ne pregatim sa atacam anul 2006 mult mai bine inarmati", a mai adaugat noul sef.

Totodata, Duran tine sa sublinieze ca reducerea preturilor nu a reprezentat singura strategie pe care a aplicat-o. Astfel, a introdus o gama cat mai variata de produse destinate vanzarii, iar numarul promotiilor a fost restrans. Analistii se arata descurajati de perspectiva continuarii politicii de reducere a preturilor.

Desi Jose Luis Duran nu poate prezice evolutia preturilor in 2006, este increzator in faptul ca firma pe care o conduce a castigat in anul de "tranzitie" 2005 o cota de piata avantajoasa si o abilitate de a mentine constanta rata profitului. "Din punctul meu de vedere exista un singur mare jucator pe piata de retail. Se numeste Carrefour", declara increzator Duran.

La nivel international, Carrefour a trecut printr-o serie de schimbari. S-a retras de pe piete care nu ofereau beneficiile astepate, cum ar fi Japonia si Mexic si s-a reorientat inspre zonele care erau considerate a detine mai mult potential, cum ar fi Brazilia si Taiwan. De asemenea, Duran intentioneaza sa se extinda si pe pietele din Coreea de Sud, Malaiezia si Elvetia.

O alta zona asupra careia se va indrepta atentia noii conduceri este Spania, unde in ultimii cinci ani profitul a lipsit. Prin aducerea a cinci spanioli in consiliul director, Duran spera ca situatia se va reechilibra in curand.