Business Internaţional

Fuziunea Air France - KLM formeaza un nou lider european in transporturi

01.10.2003, 00:00 53



Doua dintre cele mai mari linii aeriene europene, Air France si KLM, ar putea fuziona, creand al treilea transportator aerian din lume, si cel mai mare din Europa. Dupa negocieri care dureaza de mai bine de un an, consiliile de administratie a celor doua companii au cazut de acord asupra unui swap de actiuni, in valoare de 784 milioane de euro, insa tranzactia asteapta acum aprobarile necesare din partea guvernelor Frantei si Olandei, si a autoritatilor de reglementare a concurentei de pe ambele tarmuri ale Atlanticului. Compania nou-formata ar devansa, dupa trafic, liderul european British Airways, si s-ar situa pe locul trei la nivel global, dupa American Airlines si Delta Air Lines.



In prima parte a zilei de marti, conducerea operatorului olandez a anuntat ca nu a luat inca nici o decizie cu privire la aceasta tranzactie, in pofida informatiilor potrivit carora proiectul ar fi fost deja aprobat de Air France.



"Nu am incheiat deocamdata nici un acord. Inca ne mai gandim si nu putem estima cand vom lua o hotarare", declara la acel moment Bart Koster, purtatorul de cuvant al KLM, fara a preciza care este cauza acestor incertitudini.



Cateva ore mai tarziu, cei doi parteneri au anuntat un contract de 784 milioane de dolari, care reprezinta un premium de 40% fata de pretul actiunilor KLM de la inchiderea sedintei de luni.



Fuziunea dintre Air France si KLM - al doilea, respectiv al patrulea operator european - reprezinta prima tranzactie de proportii dintre doua companii straine care are loc in industria europeana de profil. In baza acordului, actionarii KLM vor controla 19% din capitalul noului grup, in timp ce statul francez isi va reduce participatia de la 54% la 44%. Restul actiunilor (37%) va fi controlat de actionarii Air France. Tranzactia ar putea fi finalizata pe data de 15 octombrie, conform Financial Times.



Puterea aliantelor



Operatorul Alitalia a anuntat ca va incepe imediat negocierile cu compania franceza pentru a se alatura noii companii. Mai mult, asocierea ar putea furniza un model pentru celelalte compani aeriene traditionale, care incearca sa depaseasca perioada de criza economica si sa faca fata competitiei crescande din partea operatorilor care practica tarife reduse.



Astfel, parteneriatul dintre Air France si KLM ar putea pregati terenul pentru un amplu proces de consolidare a segmentului de transport aerian, pe care activeaza un numar mare de operatori.



Totodata, fuziunea va atrage KLM in alianta aeriana SkyTeam, condusa de Air France si Delta Air Lines. O serie de analisti au aratat ca SkyTeam ar putea deveni cea mai mare retea transatlantica din industria de transport aerian, daca operatorii americani Northwest si Continental, care sunt parteneri cu KLM, se vor alatura, la randul lor, acestei organizatii.



A doua alianta aeriana din lume este Oneworld, reprezentata de British Airways, Iberia si American Airlines. Operatorul german Lufthansa controleaza Star Alliance, unde este membru alaturi de grupul american United Airlines.



Actiunile Lufthansa a scazut cu aproape doua procente, in urma anuntului privind fuziunea KLM-Air France, investitorii fiind ingrijorati ca grupul german ar putea fi exclus din procesul de consolidare din Europa.