Business Internaţional

GM si Ford au probleme in Europa

02.09.2004, 00:00 9



Companiile americane General Motors si Ford Motor au inceput sa faca eforturi din ce in ce mai sustinute pentru a-si reduce cheltuielile operationale rezultate din activitatile desfasurate in Europa.



Subsidiara General Motors din Germania, Opel, cauta sa impuna un program de lucru mai prelungit personalului sau, fara a propune insa si schimbari in remuneratie. Jaguar, unitatea de lux a producatorului american Ford din Marea Britanie, si-a anuntat intentia de a-si reduce productia pana la finele acestui an cu aproape 12%, sau 15.000 de automobile, conform estimarilor analistilor preluate de Wall Street Journal Europe.



Jaguar a primit o lovitura grea ca urmare a devalorizarii dolarului in comparatie cu lira sterlina sI moneda europeana, un trend care afecteaza profitul tuturor companiilor europene care exporta pe piata americana. Vanzarile Jaguar pe piata SUA, care reprezinta apoximativ jumatate din vanzarile sale totale, au pierdut aproape 12% in iulie, si aproape 6% in 2004 pana acum, comparativ cu rezultatele obtinute in aceeasi perioada a anului trecut.





Companiile cer mai multa munca pentru aceiasi bani



In Germania, Opel se confrunta cu problema costurilor foarte mari cu forta de munca - ora de munca este platita cu aproximativ 33 de dolari in sectorul de productie, fata de 22 de dolari in SUA. Povara acestor costuri face ca multe companii din Germania sa inceapa sa se orienteze spre relocalizarea activitatilor in zone cu niveluri salariale mai reduse, cum ar fi tarile Est-Europene.



Urmarind traseul altor angajatori, Opel intentioneaza sa extinda saptamana de lucru de la 35 la 40 de ore si sa "inghete" salariile angajatilor pana in anul 2009. Saptamana trecuta, gigantul industrial Siemens AG a solicitat salariatilor sai de la divizia de telefoane mobile sa accepte o crestere a saptamanii de munca de la 35 la 40 de ore. DaimlerChrysler a facut presiuni asupra sindicatelor pentru a renunta la cresterea de 2,8% a salariilor si sa permita personalului administrativ sa lucreze mai multe ore fara sa fie platiti suplimentar. Volkswagen, de asemenea, urmareste sa obtina o "inghetare" a salariilor pentru urmatorii doi ani, in urma renegocierii contractelor salariatilor care va incepe la mijlocul lunii septembrie.



Spre deosebire de cei de la Volkswagen si DaimlerChrysler, oficialii General Motors Europe si cei ai Opel, au evitat sa faca referiri detaliate asupra negocierii contractelor, pentru a evita, conform spuselor unui oficial, conflictele dintre muncitori si management. Negocierile la Opel, care urmeaza a fi finalizate pana la sfarsitul acestui an si vor influenta activitatea a 32.000 de salariati germani, sunt incadrate in contextul unei dezbateri politice intense in Germania pe tema reducerii sumelor alocate pentru programele sociale pentru a revigora economia tarii.





Subsidiarele din Europa dau batai de cap gigantilor auto



"Ceea ce face Opel va constitui anticipeaza ca despre saptamana de lucru de 35 de ore se poate vorbi deja la timpul trecut", crede Ferdinand Dudenhoeffer, profesor in domeniul cercetarii auto la Universitatea de Stiinte Aplicate din Gelsenkirchen. "Daca aceasta masura a ajuns sa fie aplicata chiar si de o companie profitabila ca Mercedes, nu vad nici un motiv pentru care Opel nu ar putea face acelasi lucru."



Filiala GM Europe, care include brandurile Opel, Saab si Vauxhall, nu a mai obtinut profit din 1999, iar oficiali ai companiei au declarat ca se asteapta ca operatiunile lor din Europa sa inregistreze din nou pierderi si anul acesta. In anul 2003, GM Europe a contabilizat un rezultat negativ de 286 milioane de dolari. Liderii de sindicat de la Opel, au afirmat ca spera ca prin gasirea unor "solutii inovative si flexibile sa poata asigura siguranta locurilor de munca in Germania, cel putin pana in 2010, si sa poata garanta angajatilor mentinerea nivelele salariilor existente in acest moment.



In Marea Britanie, liderii celui mai mare sindicat de la Jaguar, au numit planurile de restrangere a productiei "o tragedie", dar spun ca au primit asigurari ca nu vor avea loc disponibilizari in urma acestei mutari.



Un purtator de cuvant al Ford Automotive Group - care include brandurile Jaguar, Land Rover, Aston Martin si Volvo - a declarat ca uzinele afectate isi vor reduce saptamana de lucru la patru zile de la nivelul actual de patru zile si jumatate. Pe trimestrul al doilea, grupul a contabilizat un rezultat operational negativ de 362 milioane de dolari. Ford a estimat ca pierderea ar putea ajunge anul acesta la 500-600 de milioane de dolari.