Business Internaţional

Jocurile vinovăţiei: de ce nu scad preţurile în magazinele din Franţa în pofida salvelor repetate trase de guvern în războiul cu scumpirile?

Jocurile vinovăţiei: de ce nu scad preţurile în...

Autor: Catalina Apostoiu

05.09.2023, 21:41 1163

Franţa a mai tras o salvă la sfâr­şitul săptămânii trecute în războiul împotriva mâncării scumpe. Minis­trul francez al economiei şi finanţelor Bruno Le Maire a anunţat trei noi măsuri menite să „spargă definitiv spirala scumpirilor“ în magazine, potrivit Le Figaro.

În primul rând, negocierile co­mer­ciale care trebuie să determine preţurile produselor în magazine se vor ţine în toamnă, şi chiar „încă din septembrie“, mai degrabă decât din decembrie până în martie cum prevede legea.

Această măsură era cerută de multă vreme de către distribuitori, care doresc să transmită cât mai ra­pid ieftinirea materiilor prime către consumatori. Aceasta ar trebui să permită „scăderi de tarife din ianua­rie“, a anunţat Le Maire.

În al doilea rând, preţul a 5.000 de produse va trebui să „nu se mai mo­difice sau să scadă“ încă de astăzi, a explicat ministrul economiei, adău­gând că direcţia generală din dome­niul concurenţei va efectua controale.

„Este mult mai bine“ decât cele 1.500 de produse vizate până acum, a adăugat acesta.

În al treilea rând, distribuitorii vor fi obligaţi să aplice „obligatoriu şi ime­diat“ pe rafturile magazinelor reduce­ri­le de preţuri convenite cu produ­că­to­rii şi nu să le amâne pentru a-şi creşte marjele. Şi în această privinţă autorităţile vor desfăşura controale re­gulate pentru a se asigura de pu­nerea în aplicare a acestei măsuri.

Măsurile au fost anunţate în con­diţiile în care inflaţia din Franţa a con­semnat o uşoară creştere în august, după o tendinţă de scădere înregistrată în ultimele luni. Inflaţia generală a atins 4,8% în august, faţă de 4,3% în iulie. Inflaţia alimentară a continuat să încetinească pentru a cincea lună consecutiv (11,1% în august faţă de 12,7% în iulie).

Le Maire a luat în vizor anumite multinaţionale străine, acuzându-le că nu iau parte la eforturile de stăvi­lire a inflaţiei. În iunie, ministrul a­nunţa că 75 de companii alimentare de top au convenit să reducă preţu­rile a sute de produse din iulie în linie cu scăderea costurilor materiilor prime. Însă acesta a indicat că mulţi distribuitori nu-şi respectă angajamentul. Printre aceştia Unilever, Nestle şi Pepsi.

Retailerii şi companiile din sec­torul bunurilor de larg consum se în­vinovăţesc reciproc pentru scumpi­rile continue de pe rafturile magazi­ne­lor, survenite în pofida ieftinirii materiilor prime.

Spre deosebire de alte ţări unde retailerii şi producătorii ajustează regulat preţurile alimentelor şi altor produse, Franţa a stabilit prin lege ca astfel de negocieri să aibă loc în perioada decembrie-martie a fiecărui an.

Recent, şeful grupului de supermarketuri Les Mousquetaires a cerut ca negocierile respective să fie organizate mai frecvent şentru a reflecta schimbările din situaţia economică, notează Reuters.

De asemenea, în linie cu legislaţia EGAlim adoptată în 2018, retailerilor nu li se permite să ieftinească produsele cu mai mult de 34% din valoarea acestora. O nouă lege adoptată în luna martie, legea Descrozaille, a extins această limită la promoţiile privind produsele de înfrumuseţare, igienă şi îngrijire.

Şeful Carrefour Olivier Bompard a făcut recent apel la guvern să amâne implementarea acestei legi cu un an. Potrivit acestuia, legea, menită să protejeze micii producători în negocierile cu retailerii, limitează puterea de negociere a retailerilor şi nu va fi benefică decât pentru multinaţionale.

Un executiv al unei importante companii din sectorul băuturilor familiar cu ultimele negocieri a declarat că nu este clar că vreuna dintre companiile implicate chiar îşi va reduce preţurile. „Nimeni nu este dispus să spună că-şi va reduce preţurile pentru că aşa spune guvernul“.

De asemenea, ADEPALE, o asociaţie ce reprezintă aproximativ 260 de IMM-uri franceze din sectorul agroalimentar, a declarat că preţurile sale de producţie nu au scăzut.